Głuszyca – Przełęcz Marcowa
Stopień trudności:
Informacje o trasie:
Dystans
Suma podejść
Wymagania sprzętowe
Czas przejścia
Rodzaje nawierzchni
Wymaga asystenta
Legenda
Rodzaje nawierzchni
Asfalt, beton, betonowa kostka brukowa
Asfalt, beton, betonowa kostka brukowa, bardzo równa i gładka nawierzchnia. Brak przeszkód, można przejechać zwykłym wózkiem inwalidzkim, wózkiem dziecięcym, łatwa do przebycia przez osoby niewidome/niedowidzące.
Twarda, równa droga szutrowa lub podobna
Twarda, równa droga szutrowa lub o innej nawierzchni. Brak przeszkód, można przejechać zwykłym wózkiem inwalidzkim, wózkiem dziecięcym, łatwa do przebycia przez osoby niewidome/niedowidzące.
Droga równa, twarda, nieliczne utrudnienia
Droga równa, twarde podłoże, jednak mogą wystąpić nieliczne utrudnienia: rynny odprowadzające wodę, odcinki o luźnym, grząskim podłożu, kałuże etc. Trasa do pokonania wózkiem inwalidzkim z przystawką terenową, droga nie powinna przysporzyć problemów również osobom niewidomym/niedowidzącym. Występują drobne kamienie o wielkości orzecha włoskiego..
Droga trudna, (korzenie i inne nierówności)
Droga trudna, sporo utrudnień w postaci korzeni, podłużnych i poprzecznych nierówności, kamieni wielkości pięści lub na taką wysokość wystających z podłoża. Do pokonania wymagany jest wózek terenowy. Pokonanie trasy, ze względu na liczne utrudnienia może przysporzyć spore problemy osobom niewidomym/niedowidzącym oraz osobom samodzielnie poruszającym się z dysfunkcjami narządów ruchu i kręgosłupa.
Trasa bardzo trudna, spore utrudnienia
Trasa bardzo trudna, spore utrudnienia w postaci dużych kamieni, poprzecznych i podłużnych nierówności o głębokości większej niż 10 cm. Pokonanie trasy, tylko w wózku terenowym, wymaga sporego zaangażowania asystentów pchających wózek. Trudna do przejścia dla osób niewidomych/niedowidzących oraz osób samodzielnie poruszających się z dysfunkcjami narządów ruchu.
Bardzo trudny, krótki odcinek trasy
Bardzo trudny, krótki odcinek trasy, może wymagać przeniesienia wózka oraz uważnej i bardzo czujnej asysty osoby niewidomej/niedowidzącej oraz osoby samodzielnie poruszającej się z dysfunkcjami narządów ruchu.
Poziomy trudności
Bardzo łatwa trasa
Łatwa trasa
Średnia trasa
Trudna trasa
Bardzo trudna trasa
Wymagania sprzętowe
Wózek inwalidzki
Wózek inwalidzki z przystawką terenową
Wózek terenowy
Trasa w początkowej części prowadzi szlakiem niebieskim wzdłuż stawów w Głuszycy, następnie w większości nieoznakowaną drogą techniczną na Przełęcz Marcową. Ten wariant trasy można pokonać wózkiem inwalidzkim z przystawka terenową, jednak wymaga to pomocy dwóch asystentów o dobrej kondycji i sporej sile. Wariant powrotny jest znacznie krótszy, w całości prowadzi niebieskim szlakiem pieszym, podłoże jest tutaj nierówne, z licznymi korzeniami i kamieniami oraz wzdłużnymi koleinami, powstałymi w wyniku wymywania podłoża przez wodę deszczową. Ta część trasy wymaga zastosowania wózka terenowego.
Rodzaj nawierzchni
Trasa zróżnicowana. Wędrówka prowadzi szeroką drogą z dobrze ubitymi odcinkami szutrowymi, duktami leśnymi, które po opadach deszczu mogą być błotniste oraz odcinkami dobrze ubitymi, ale kamienistymi. Skrócony wariant powrotny prowadzi drogą z licznymi korzeniami, kamieniami i poprzecznymi nierównościami drogi.
Gastronomia
Brak punktów gastronomicznych.
Zagospodarowanie turystyczne
- Darmowy Parking w Głuszycy
- Duża wiata turystyczna, bez możliwości wjazdu wózkiem oraz miejsce na ognisko na Przełęczy Marcowej
Dostępność sanitariatów
Brak toalet
Charakterystyka pasma górskiego
Masyw Włodarza znajduje się w północno-zachodniej części Gór Sowich, ale z uwagi na wyraźnie oddzielające się pasmo, geograficznie rozróżnia się tę część jako Masyw Włodarza. Pasmo to jest znane głównie z hitlerowskiego kompleksu „Riese” wybudowanego podczas II wojny światowej, w latach 1943-1945. Kompleks był największym założeniem budowlanym nazistowskich Niemiec, składał się z sieci bunkrów oraz podziemnych, wydrążonych w skale korytarzy. Historyczne znaczenie mają również stawy obok których rozpoczyna się trasa. Powstały one w XIX wieku jako rezerwuar wody dla zakładów włókienniczych.